Лобісти закону №5655, відомого як реформа містоґвалтування, народили новий законопроєкт. Його зміст насправді дуже простий – державі пропонують відмовитися від таких документів, як дозвіл на виконання будівельних робіт і сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта.
Що пропонують автори нового законопроєкту про зміну правил у будівництві
Якщо такий законопроєкт проштовхнуть – забудовники, по суті, одержать карт-бланш і ми опинимося у такому собі реаліті-шоу «Будують всі». Маєш землю, хапай генпідрядника з ліцензією й жени десятки поверхів догори.
Тільки-от фінал такого шоу буде точно без хепі-енду. Досвід Туреччини два роки тому, коли десятки будинків просто склалися на голови людей, засвідчив: нехтування вимогами безпеки та загравання влади з будівельним бізнесом призводить до катастрофічних наслідків.
Про законопроєкт
Із пояснювальної записки стає зрозуміло, що «з метою упорядкування та визначення документів дозвільного характеру у сфері містобудування» ДІАМ вирішив узагалі позбутись таких документів, як дозвіл на виконання будівельних робіт і сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта.
Оскільки запропоновано їх виключити з Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, то фактично можемо говорити про вилучення цих документів із законного поля, а отже, і про внесення змін до законів, що регулюють відносини у сфері містобудування.
Поміркуймо логічно. Якщо не буде такого поняття, як дозвіл на будівельні роботи, то значить зникне і таке поняття, як самобуд. Бо ж про яке самовільне будівництво тоді може бути мова, коли немає потреби брати дозвіл на будівництво.
Тому роблю висновок: така законодавча ініціатива ДІАМу – не що інше, як пряме стимулювання самовільного будівництва.
Може, посадовці ДІАМу переконані, що всі забудовники України перевиховались і стали мегасумлінними? То я дозволю собі із цим не погодитись. І запропоную держінспекції нарешті відновити всі заборонені на час війни перевірки. Тоді точно стане зрозуміло, які уже зараз маємо масштаби самовільного будівництва в країні. Навіть за чинного законодавства.
Наведу кілька цифр на прикладі Львова та роботи міської інспекції ДАБК. Відомо, що на час воєнного стану будь-які перевірки можливі лише з погодження Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури.
За такою складною процедурою наша інспекція у 2024 році провела 29 перевірок у Львові: на 22 об’єктах будівництва зафіксували порушення! 38 постанов про накладення штрафів на суму 1 млн майже 800 тис. грн – навіть в умовах таких обмежень на перевірки це промовисті цифри.
Про безпеку
Уявімо, але тільки на хвилинку, що цю законодавчу ініціативу таки проштовхнули. Як би тоді виглядали будівельні процеси?
Є земельна ділянка – сертифікований проєктант малює проєкт – береш через автоматизовану систему містобудівні умови, яка передбачає тепер і принцип мовчазної згоди – і будуєш. Усе.
Дотримання будівельних норм? Це все на совісті, тобто у зоні відповідальності отого проєктанта. Навіть вводити в експлуатацію завершений будинок не треба буде.
Безпека? Ні, не чули. Ще раз раджу згадати досвід Туреччини, де внаслідок численних амністій для забудовників житло будувалось і здавалось з порушеннями. Як результат – під час землетрусу будинки цілих міст складались як карткові просто на голови мешканців.
Але є ще ближчий нюанс. Останнім часом до міста дедалі активніше звертаються мешканці новобудов. Виявляється, їхні будинки введено в експлуатацію, але при цьому вони не мають ні технічних умов на воду, сюди не під’єднано газові мережі, а за світло платять за комерційним тарифом.
Як наслідок борги ростуть, забудовник відмовляється покривати різницю в тарифах – далі відімкнення світла і люди в розпачі біжать до міської ради: «Зробіть щось, повпливайте на забудовника!».
Так-от, у мене питання. Яким чином ДІАМ ці будинки вводив в експлуатацію? Як це взагалі можливо не побачити, що в будинку нема ні води, газу, ба навіть підстанцій на електрику?
А що буде в разі, якщо це введення в експлуатацію взагалі заберуть? Забудовники заселятимуть людей просто в чотири стіни?
Є перший фідбек
Ну добре, може, я упереджений. Але рішення Державної регуляторної служби України свідчить, що таки ні. Відомо, що ця служба встановила, що документ, про який говоримо, «розроблений без дотримання ключових принципів державної регуляторної політики». А отже, ухвалила рішення про відмову в погодженні проєкту регуляторного акта. Про це стало відомо на робочій групі з розробки Містобудівного кодексу.
Наразі законопроєкт не зайшов на розгляд профільного комітету Верховної Ради. Та ми з не з чуток знаємо, якими наполегливими у своїй меті можуть бути лобісти закону 5655 і вони ж творці нового законопроєкту. Тому пильність, публічність і розголос – наше все.
Джерело: epravda.com.ua